משלחת סטודנטים יצאה לסיור לימודי בטורונטו ללמוד על שוק הנדל"ן הקנדי

קנדה, בניגוד לארה"ב, נחשבת לאי של יציבות מבין מדינות צפון אמריקה. סטודנטים ל-MBA, בהתמחות בניהול ויזמות נדל"ן, יצאו לברר כיצד זה קרה ומה עובד שם שניתן ליישם גם בשוק הישראלי.

13 יולי 2017
משלחת סטודנטים יצאה לסיור לימודי בטורונטו ללמוד על שוק הנדל"ן הקנדי

שקיפות רבה בשוק הנדל"ן, ריבוי קרנות ריט והתבססות על מידע וביג דאטה - קנדה תופסת מקום של כבוד בקרב משקיעי הנדל"ן. העניין הרב שמושך אליו עולם הנדל"ן הקנדי הביא את מכון אלרוב לחקר הנדל"ן בפקולטה לניהול לפתח קורס ייחודי בנדל"ן בינלאומי ששם דגש על השוק הקנדי. הקורס הוא חלק מלימודי MBA עם התמחות בניהול ויזמות נדל"ן, המקנה ידע בתחומים כמו מימון, ניתוח עסקאות, היבטים משפטיים ותכנוניים של שוק הנדל״ן ועוד. גולת הכותרת? סיור לימודי בטורונטו, קנדה, במסגרת לימודי הקורס, כשבמהלכו נפגשים הסטודנטים עם מנהלים בכירים בחברות המובילות את ענף הנדל"ן ומתוודעים לנקודת מבטם על השוק הקנדי, החוזקות שלו ומה ניתן ללמוד ממנו.

לדברי רוית הוברפלד, מנהלת מכון אלרוב לחקר הנדל"ן ומי שייסדה את קורס הנדל"ן הבינלאומי,"השילוב הזה בין הכלים התיאורטיים, קרי שימוש במחקרי הענף לבין הכלים המעשיים, נותן לסטודנטים תמונה רחבה ומלאה. תחום הנדל"ן בארץ סובל מחסך אקדמי ואצלנו יש שילוב ייחודי של אקדמיה ופרקטיקה, שהוא כל כך נדרש".

גם עבור מי שלא משקיע, שוק הנדל"ן הקנדי הנו שוק משוכלל שמושך לא רק משקיעים זרים, אלא גם שחקנים גדולים כמו קרנות פנסיה, חברות ביטוח, קרנות ריט ועוד. קנדה, בניגוד לארה"ב, שנפגעה קשות מהמשבר הכלכלי האחרון, נחשבת לאי של יציבות מבין מדינות צפון אמריקה. אחד הגורמים המשפיעים ביותר על שוקי הנדל"ן ככלל הוא השקיפות. בישראל, למשל, חל שיפור מהותי בכמות המידע אודות עסקאות דיור בשוק הפרטי שנחשפת לציבור. עם זאת, נתוני עסקאות בשוק המסחרי או בתעשייה, עדיין לא נגישים בצורה הראויה. מנגד, בקנדה, נושא השקיפות נמצא בראש סדר העדיפויות. למעשה, קיימת תעשייה שלמה שמטרתה העיקרית היא הנגשת המידע על עסקאות הנדל"ן השונות - בכל המגזרים, הפרטי והמסחרי. "ביקרנו בחברות ייעוץ נדל"ן כמו RealNet , שמרכזת ומנתחת מידע על עסקאות נדל"ן וראינו עד כמה נושא השקיפות הוא אחד ההישגים המרשימים של שוק הנדל"ן הקנדי. אם בישראל טיב העסקה מתבסס על ידע מוקדם ונגישות למידע שאינו נחלת הכלל, בקנדה הדגש הוא על ניהול סיכונים תוך ניתוח מורכב ומהיר של נתוני שנגישים בקלות דרך מערכות שונות. זה משהו שאני יכול להשתמש בו בעתיד," מתאר האדריכל בועז קיי, סטודנט בקורס, את התרשמותו מהסיור המקצועי, ממנו חזר לא מזמן.

הסטודנטים נחשפו בסיור לצורות בנייה, שעשויות להעניק להם השראה לעתיד, כמו יצירת קהילות בתוך המרחב העירוני. "ראינו איך מנסים להחזיר את החוויה האנושית לעיר", מספרת הסטודנטית חני יארם. לדבריה, עירוב בין מבנים מסחריים ודירות מגורים לכד את תשומת הלב בזכות צורת בניה הכללה דירות מגורים הניצבות על הקרקע בשדרות של חנויות, כשמאחוריהן בנייני משרדים בני 70 קומות. "מעניין לראות כיצד הימצאות דירות מגורים ממתנת את תחושת הניכור של גורדי השחקים ומגבירה את תחושת הקהילתיות."

בשורה התחתונה, החיבור בין הסטודנטים – מקבלי ההחלטות העתידיים של שוק הנדל"ן בישראל – לבין אלו שכבר עושים זאת בקנדה, עשוי להוביל בשנים הקרובות לשינוי גדול גם כאן אצלנו. אז נכון שיש היבטים בשוק הישראלי שיש להם יתרון על זה הקנדי, כמו למשל המודל של התחדשות עירונית, שמעורר עניין רב בעולם, אבל כפי שניתן לראות, אימוץ מאפיינים של שוק הנדל"ן הקנדי עשוי לתרום לשוק המקומי וחשוב ללמוד אותו וממנו.

 

להמשך קריאה בכתבה שפורסמה בגלובס 

 

 

צור קשר תואר ראשון
 

מתעניינים בלימודים?

 
 *
 *
 *
 *
מתעניין בתכנית *

 
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>