הכירו את סגן הדקאן החדש שלנו – פרופ' דן עמירם

רגע אחרי כניסתו לתפקידו החדש והמאתגר ולרגל פתיחת שנת הלימודים (תשע"ט) בפקולטה לניהול באוני' תל אביב, העניק לנו פרופ' דן עמירם, סגן דקאן הפקולטה לניהול, ראיון אישי, המיועד בעיקר לסטודנטים/יות שלנו בפקולטה.

29 אוקטובר 2018

ספר קצת על עצמך
שמי דן עמירם, אני בן 41, מתגורר עם אשתי ובני בן ה-3 וחצי בבאר שבע. גרנו בבאר שבע כל חיי פרט להפסקה של 10 שנים בארה"ב, רובה במנהטן, שם שימשתי כפרופסור למנהל עסקים באוניברסיטת  קולומביה. אני מאוד אוהב כדורגל, בירה טובה ויין טוב ונהנה לטייל ולבלות זמן עם המשפחה.

 

על מה הכי היית רוצה להשפיע במסגרת התפקיד הזה?
אני חדש בתפקיד אז הדברים עוד דינמיים אבל כן הייתי רוצה שהסטודנטים שלנו יהיו בעלי הישגים עוד יותר טובים ממה שהם כיום, ומצד שני, הייתי רוצה לשפר את סביבת הלמידה שלהם כדי שייהנו ללמוד ולצבור ידע. באופן אישי, אני פחות מתחבר לעניין של לעשות תואר רק בשביל לעשות תואר וכן חושב שיש חשיבות קריטית להנאה מהלמידה וההבנה שהידע הוא מה שחשוב ולא הציונים, אחרת הערך המוסף והידע שמצליחים לקחת מהתואר להמשך החיים הרבה יותר מצומצמים ופחות משמעותיים. בנוסף, אני רוצה להמשיך לחבר את הסטודנטים שלנו לעולם העבודה ושיהיו מובילים בתחומים חדשניים. אני רוצה להגיד, בנקודה הזו, שאני נכנס לתפקיד אחרי שסגנית הדקאן הקודמת, פרופ' אורלי יחזקאל, עשתה עבודה מדהימה וסללה את הדרך בפקולטה לניהול להסתכלות על הסטודנטים כשותפים שלנו לדרך, שחשוב לנו שייקחו איתם הרבה מהתקופה שלהם פה אתנו.

 

מה היה הקושי הגדול שלך כסטודנט?

אני חושב שהאתגר הכי גדול שהיה לי הוא לאזן בין עבודה לבין הצלחה בלימודים.
מצד אחד, הייתי צריך את העבודה על מנת לממן את הלימודים ולהצליח בלימודים כמובן תמיד היה חשוב לי.
איזון בין לימודים, עבודה, וחיים אישים הוא תמיד לא פשוט ותמיד מאתגר. תקופת הלימודים באוניברסיטה היא זמן טוב ללמוד לעשות את זה.

 

במה עבדת בתק' הלימודים, בהיותך סטודנט?

לימדתי מתמטיקה תמורת מלגה אוכלוסיית בני נוער של עולי אתיופיה. התחלתי גם לתרגל בחוג לחשבונאות מוקדם יחסית (אמצע שנה ב'). בנוסף, כרב סרן במילואים עשיתי בערך 70 ימי מילואים בשנה. כל מקורות ההכנסה האלה תרמו לי אישית הרבה יותר והיו בשבילי, בכל זאת, יותר מתרומה כלכלית. הייתי בר מזל שיכולתי לתת אבל גם לקבל.

 

לו היית יכול לבצע רפורמה אחת באקדמיה בישראל, איזו רפורמה זו הייתה?

ככל הנראה, הייתי מאפשר תשלום דיפרנציאלי לסגל האקדמי שיאפשר לנו להתחרות על מיטב החוקרים והמורים בעולם ולתמרץ את הסגל הקיים. שכר דיפרנציאלי הוא האפשרות לתגמל חברי סגל בדרגות זהות לפי ההישגים האקדמיים שלהם וההישגים שלהם בהוראה והתחום האקדמי שהם נמצאים בו. בארצות הברית, שהיא המדינה העיקרית שבה אנו מתחרים על חברי סגל, קיים שכר דיפרנציאלי. זה אתגר משמעותי למשוך חוקרים בחזרה ארצה והעובדה שאנחנו מוגבלים בתנאים האטרקטיביים שאנחנו יכולים להציע לחוקרים הישראליים החיים בחו"ל מקשה עלינו מאוד.
יש לנו חוקרים ומורים מצוינים בפקולטה לניהול, אבל הייתי שמח אם היינו יכולים לגייס עוד. בנוסף, תשלום דיפרנציאלי מאפשר לתגמל את אלו שעושים מעל ומעבר ויוצרים תפוקות מעל ומעבר.

 

לאור הניסיון העשיר שלך בחו"ל - האם לדעתך יש דבר אחד שהאקדמיה בישראל יכולה לקנא לגביו באקדמיה בארה"ב, ולהיפך?

אני שואף להיות יותר כמו האקדמיה האמריקאית במספר תחומים. השכר הדיפרנציאלי שהזכרתי קודם הוא אחד מהם. בנוסף, חלק גדול מהתקציב של האקדמיה האמריקאית מגיע מתרומות מבוגרים ומפילנתרופים. הבוגרים שלנו הם נפלאים ולא יכלנו להגיע להגיע להשגים בלי התמיכה העצומה שלהם אבל המודעות לתרומה בחזרה לקהילה בישראל דרך האקדמיה, לצערי אינה באותה רמה כמו בארה"ב, למרות שיש שיפור. נקודה אחרונה היא שהאקדמיה בארצות הברית מהווה מוקד משיכה לסטודנטים מצוינים מכל העולם, מה שנותן חוויה יחודית גם לסטודנטים וגם לחברי הסגל. אנחנו משתפרים מאוד בתחום זה אבל עדיין לא שם.

 

כיום, מתוך סך כל הסטודנטים לתואר שני בפקולטה יש כ-63% גברים ו-37% נשים. האם לדעתך יש צורך לשאוף לשנות מצב זה, ואם כן, איך?

הייתי שמח אם זה היה 50% נשים. אנחנו עובדים לשפר מצב זה. לצערי המצב הזה אינו מאפיין רק את בית הספר שלנו. אני צריך לעבוד על זה שנשתפר כאן. 

 

במידה והיית צריך לבחור בתחום עיסוק אחר – במה היית בוחר?

ארכיאולוג. זה מקצוע שמשלב גם את הסקרנות הטבעית שלי וגם את העניין שיש לי בעבר ובהיסטוריה.

 

מהו הערך הכי משמעותי לדעתך שהסטודנטים יכולים לקחת איתם מהלימודים להמשך הקריירה שלהם?

האוניברסיטה היא בית ספר מעולה לחיים. אני לגמרי חושב שהאוניברסיטה היא מיקרוקוסמוס של החיים.
יש משהו שנקרא מיומנויות ברות העברה, כלומר, מיומנויות שנלמדות בעולם תוכן מסוים ובקונטקסט מסוים וניתן לעשות להן טרנספורמציה וליישם אותן גם בעולם תוכן אחר ובקונטקסט אחר.
הרבה פעמים, את המיומנויות האלו הסטודנטים יכולים לרכוש באמצעות הלימודים שלהם ולהעביר לחיים המקצועיים שלהם. כמו למשל, עבודת צוות, תעדוף בין משימות שונות, מנהיגות ועוד.

 

איזו עצה שימושית תוכל לתת לסטודנט/ית המתחיל/ה השנה ללמוד תואר ראשון/שני בפקולטה לניהול?

אני מציע שתנסו לרכוש ידע וכלים שישמשו אתכם בהמשך החיים, מעבר לתואר. תלמדו קשה ותסחטו כל טיפת ידע שאתם יכולים מהמרצים והחברים שלכם.
חשוב גם שתודאו שאתם נהנים וגם שומרים על הבריאות. תעשו ספורט ותישנו כמו שצריך. תקופת הלימודים היא זמן מצוין לרכוש הרגלים בריאים לחיים. 

צור קשר תואר ראשון
 

מתעניינים בלימודים?

 
 *
 *
 *
 *
מתעניין בתכנית *

 
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>