ירידות מחירים בדיור? לא באזורי ביקוש, לפי מדד הנדל"ן של מכון אלרוב

מדד מכון אלרוב לחקר הנדל"ן בפקולטה לניהול קובע שעליית מחירי הדיור לא רק שלא התמתנה אלא אף גברה

14 יוני 2017

מדד מחירי הנדל"ן בראשות ד"ר דני בן שחר, מנהל מכון אלרוב לחקר הנדל"ן בפקולטה לניהול, מצנן את בשורת הירידה במחירי הדירות ברבעון הראשון של 2017, שהוצגה בפרסומי הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) והאוצר. נתוני הלמ"ס הצביעו על ירידה של 0.5% במחירים, בהשוואה לרבעון האחרון של 2016, אך נתוני מכון אלרוב מצביעים על עלייה ממוצעת של 2% במחירים באותה תקופה. זאת בהמשך לעלייה של 1.3% בין הרבעון השלישי של 2016 לרבעון האחרון של אותה שנה.

מחירי הדירות הם רק פרמטר אחד במשוואה שמסכמת את יכולת הזוגות הצעירים לרכוש דירות. פרמטרים נוספים, שבחנו ד"ר דני בן שחר והחוקר אמתי פרנקל, הם ריבית המשכנתאות והשכר הממוצע בממשק - שני מדדים שלא זוכים להתייחסות משרד האוצר על אף היותם חלק משלים ובלתי נפרד ממחירי הדירות.

מדד היכולת לרכישת דירה משקלל את מחירי הדירות, הכנסת משקי הבית וכן את הריבית על משכנתאות. בכך הוא בוחן את יכולת משקי הבית לרכוש דירה בהתאם לאופן שבו רובם רוכשים אותה בפועל. המדד מחולק לשני תתי־מדדים: מדד ההחזר החודשי על המשכנתא ומדד ההון העצמי.

 

לקריאת הכתבה המלאה בכלכליסט

 

לראיון רדיו של ד"ר דני בן שחר בתכנית 'צבע הכסף' בו הוא מסביר שהירידה המתמשכת בביקוש הדירות לא רק משפיעה על המחירים, אלא מעלה אותם.

צור קשר תואר ראשון
 

מתעניינים בלימודים?

 
 *
 *
 *
 *
מתעניין בתכנית *

 
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>