דירות בבנייה ירוקה נחטפות מהר יותר – מחקרו החדש של ד"ר דני בן שחר

מחקר ראשוני בישראל על כלכלה של מבנים ירוקים שערך ד"ר דני בן שחר, ראש מכון אלרוב לחקר הנדל"ן בפקולטה לניהול, בחן את משך הזמן בו דירות ירוקות נמצאות על המדף לעומת דירות קונבנציונליות. המסקנה - דירות ירוקות המוצעות למכירה בישראל נחטפות תוך זמן קצר יותר מאשר אלה "הרגילות".

24 ספטמבר 2017
דירות בבנייה ירוקה נחטפות מהר יותר – מחקרו החדש של ד"ר דני בן שחר

ב-2011 החליטו במשרד להגנת הסביבה שהגיע הזמן שגם ישראל תתקדם לבנייה ירוקה, כזו שחוסכת בתצרוכת האנרגיה של המבנה. זה גם שומר על הטבע וגם בריא יותר. השאלה האם זה גם כלכלי לנו. מחקר חדש מגלה שדירות ירוקות נמכרות מהר יותר ובמחיר גבוה יותר מדירות דומות באותו אזור מגורים.

 

מחקר ראשוני בישראל על כלכלה של מבנים ירוקים, שאותו מוביל ד"ר דני בן שחר, ראש מכון אלרוב לחקר הנדל"ן בפקולטה לניהול, גילה שהקונים מוכנים לשלם יותר עבור דירות "ירוקות" ושהדירות נמכרות מהר יותר לעומת כאלה שהוקמו בבנייה רגילה.

נערכה השוואה בין שני מיזמים סמוכים כשבכל אחד מהם יש שלושה מגדלים של כ–20 קומות. לפרויקט הראשון יש תו תקן ירוק ולשני אין (כל הדירות נמכרו בין 2014 ל–2009)

ובבדיקה נמצא כי הזמן שעבר עד למכירה של כל יחידות הדיור בפרויקט הירוק היה קצר יותר באופן ניכר לעומת המבנה האחר. בעוד ממוצע הזמן עד למכירה של דירות בבנייה שאינה ירוקה היה 21–18 חודשים, ממוצע הזמן למכירה של דירות בפרויקט הירוק היה 13–4 חודשים בלבד.

 

ד"ר דני בן שחר: "השאלה שאנחנו שאלנו היא לא האם המחיר הוא גבוה יותר אלא האם הנכסים האלה גם נמכרים מהר יותר. חשוב לציין, כשיזם מוכר את הנכסים שלו יש לו עלויות מימון גבוהות והוא רוצה מהר להיפטר מהסחורה כדי לחסוך בעלויות המימון שלו ולכן מכירה מהירה של הנכסים, מבחינתו יש לה ערך כלכלי גדול. כאשר יזם מוכר במחיר גבוה יותר, בדרך כלל הפרמיה העקיפה היא נמוכה יותר, ז"א, לוקח לו יותר זמן למכור. מאידך, כשהוא מוכר יותר מהר, כלומר כאשר יש לו פרמיה על המכירה במהירות אז המחיר יותר נמוך. בסך הכל מצאנו פרמיה כוללת ירוקה בסדר גודל של 5 עד 6 אחוזים מהמחיר."

 

שורה תחתונה -  משתלם לבנות ירוק, גם לצרכנים וגם ליזמים, חוסך כסף לאורך זמן.

 

צפו בראיון עם ד"ר דני בן שחר בתכנית הכלכלית של תאגיד כאן

לכתבה בדה מרקר

לכתבה ב-ynet

צור קשר תואר ראשון
 

מתעניינים בלימודים?

 
 *
 *
 *
 *
מתעניין בתכנית *

 
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>