מועדון שוק ההון של הפקולטה לניהול בראיון מיוחד עם גילעד אלטשולר

מועדון שוק ההון של הפקולטה לניהול פתח את שנת פעילותו השלישית באירוע חגיגי. רגע לפני שהרצה בפני הסטודנטים באירוע, ישב מר גילעד אלטשולר, מנכ"ל משותף באלטשולר שחם, לשיחה עם מובילי המועדון ושיתף בתובנות ובסיפורו האישי.

29 נובמבר 2018
מר גילעד אלטשולר

מועדון שוק ההון של פקולטה לניהול באוני' תל אביב נוסד על ידי סטודנטים בפקולטה במטרה להקנות ערך מוסף, לסטודנטים ולבוגרי הפקולטה לניהול, בתחום הניהול הפיננסי ושוק ההון וכ"כ, בכדי לחבר בין הסטודנטים (לתואר ראשון ותואר שני) לבכירים בתעשייה ולבוגרי הפקולטה, הנמצאים בעמדות מפתח בתחום הפיננסים. כחלק משיתופי הפעולה, לו זוכה המועדון, נהנים חברי המועדון מהאפשרות לקחת חלק בקורס השקעות (בסבסוד מלא), בהובלת צוות מרצים, מהטובים בארץ, מבית BDO- האקדמיה לפיננסים וטרפז פיננסים.

צוות מועדון שוק ההון של הפקולטה לניהול פתח, לא מזמן, את שנת פעילותו השלישית באירוע חגיגי בו התארח גילעד אלטשולר, מנכ"ל משותף באלטשולר שחם, ששיתף את חברי המועדון, בהרצאה מרתקת, בניסיונו האישי ובטיפים להשקעות בשוק ההון.

גילעד אלטשולר הוא ללא ספק אחד השחקנים הבולטים היום בשוק ההשקעות הישראלי. בית ההשקעות שבניהולו מנהל כיום כ-111 מיליארד שקלים בתיקי השקעות, קופות גמל, קרנות השתלמות, קרנות פנסיה וקרנות נאמנות. לפני ההרצאה, שהעניק באירוע פתיחת השנה של המועדון, ישבו אתו יובל הלוי ואורטל מלמד, צמד הסטודנטים מהפקולטה לניהול, המוביל את המועדון השנה, לשיחה קצרה בה סיפר להם את סיפור הקמת בית ההשקעות, חלק איתם את פילוסופיית ההשקעה האישית שלו וגם סיפק, על הדרך, כמה טיפים לסטודנטים המתעניינים בתחום.

 

ספר לנו איך הגעת לתחום וכיצד הקמתם את אלטשולר-שחם?
"זה סיפור ארוך ומעניין. הכל התחיל מהתעניינות אישית שלי כשהייתי נער. אני מגיע ממשפחה חקלאית ברחובות. משפחה שלא התעסקה בהשקעות כלל, אבל איכשהו התחלתי להתעניין בנושא. באחד מהחופשים הגדולים עזרתי בגידול אבטיחים במקשה הפרטי שלנו ועם הכסף שהרווחתי הגעתי לבנק ואמרתי למנהל שהגעתי לרכוש מניות. כתגובה, אמר לי מנהל הבנק כי לא מדובר ברעיון טוב וככל הנראה אפסיד את הכסף, לכן עדיף שאפקיד את הכסף בתוכנית חיסכון במקום.
אני התעקשתי על הרכישה, אך לאחר זמן קצר התברר שמנהל הבנק צדק והפסדתי כמעט את כל הכסף שהשקעתי. למרות זאת, העדפתי להמתין בסבלנות לעלייה בשוק ואכן כך קרה. זהו למעשה הניסיון הראשון שלי בשוק ההון."

"הסקרנות שלי בתחום לא כבתה", ממשיך אלטשולר ומספר שלאחר שחזר מהטיול הגדול במזרח שב והמשיך להשקיע בשוק ההון ואף לנהל תיקי השקעות לאחרים. "ההתחלה הייתה בטיפין טיפין. אני, בעוונותיי, הייתי שחקן נבחרת ישראל בברידג', שם פגשתי הרבה אנשים שסמכו עליי בניהול תיקי השקעות כתוצאה מההיכרות שלהם עם יכולות המשחק שלי. בשלב מסוים התחלתי לצמוח ובמקביל השתתפתי כשחקן בתחרויות באירופה. נתקלתי בבעיה של ניהול העבודה מרחוק (אז כמובן לא היו סמארטפונים) וברגע שהייתי שוהה בימי מילואים או בתחרויות בחו"ל לא תמיד היתה לי האפשרות לתקשר עם הארץ. הבנתי שאין ברירה ואני צריך איתי שותף. ככה הצטרף אליי קלמן שחם, שלימד אותי, בין היתר, איך עובד שוק ההון ולאחר מכן הוקמה אלטשולר-שחם."

 

 

מה משך אותך לתחום ההשקעות, בצעירותך ואיך צברת ניסיון בשלבים הראשונים?

"תחילה התחלתי לימודים באוניברסיטה, אך לאחר כשנה וחצי החלטתי לעזוב. באוניברסיטה לא לימדו שוק ההון, אלא רק נתנו כלים כדי להבין מה קורה בעולם הפיננסי. לכן, את הניסיון הראשוני שלי עם שוק ההון צברתי מקלמן שחם, המנטור שלי. הוא לימד אותי להבין מה הם מכפילי רווח, אג"ח קונצרנים ועוד. למזלי, תמיד אהבתי להקשיב וללמוד עוד."

 

מהי פילוסופיית ההשקעות שלך?
"
עולם ההשקעות הוא מאוד לוגי. זו לא מתמטיקה טהורה אלא הסתברויות שצריך למדוד. חשוב להבין מה הסיכויים שיש ובמקביל להפעיל את השכל הישר. מבחינת ההיבט הפילוסופי, יש עניין של שמירה על אורך רוח – חשוב מאוד לא להיכנס ללחץ. אני אומר זאת לא כמשקיע פרטי אלא כמנהל השקעות. יש הבדל בין המשקיע הפרטי לבין מנהל השקעות המשקיע עבור אחרים. אתן דוגמה - חברת השקעות נמצאת בתחרות כמו בשח-מט. לפעמים, בתחרות, אתה מוכן להקריב שני חיילים ורץ בשביל לקחת מלכה ולקבל שח, אבל בדרך אתה יכול להיות בעמדת נחיתות, אם נתת שני חיילים ורץ ובסופו של דבר לא קיבלת את המלכה. בנוסף לכך, כחלק מפילוסופיית ההשקעות שלי, חשובה האמונה באנשים. חשוב לזהות בחברות את היזמים שניתן להאמין וללכת אחריהם ויש לכך לא מעט דוגמאות. ישנם מנהלים טובים, אך יש להיזהר מאופנות."

 

בתור משקיע, אילו טיפים מקצועיים תוכל לתת לסטודנטים המעוניינים לסחור בשוק ההון?
"ההמלצה שלי היא להתחיל להשקיע עם כמות כסף קטנה כדי שיקבלו את ה"טאצ'". יש לעקוב אחר המניות, להסתכל על גרפים, להבין איך התהליכים עובדים, למה דברים עולים או יורדים - כל זה בעיקר כדי שתהיה את התחושה של ההשקעה. דבר נוסף חשוב הוא להעצים את הידע האישי ע"י למידה על העבר, בעיקר ללמוד על נקודות קריטיות שאירעו - למה חברות פשטו רגל, למה חברות גדולות נפלו וכו'. לסיכום, אני ממליץ לסטודנט, שמתחיל להשקיע, בעיקר ללמוד ממקרים שהיו ותמיד לעקוב אחר השוק במהלך ההשקעה. חשוב להרגיש את הפחד, כשהשוק יורד ואת האהבה, כשהשוק עולה. ה"פאשן" מאוד חשוב בעניין הזה."

 

בתור יזם, אילו טיפים תרצה לתת לסטודנטים שרוצים להקים חברה משלהם?
"אני ממליץ ללכת אחר הלב ולא לפחד, גם לא מכישלון. אם מרגישים שרוצים לעשות משהו - תעשו אותו ואל תפחדו ממה שיקרה אם זה לא יצליח, אלא מה יקרה אם זה כן יצליח – לראות את חצי הכוס המלאה ולהישאר אופטימיים. כדי שעסק יצליח צריך לעבוד. שום דבר לא קורה לבד. חשוב המאמץ וההשקעה בזמן."

 

בתור מנכ"ל, מהם לדעתך הדברים ההכרחיים בשביל להיות מנכ"ל מצוין?
"מה שחשוב הוא להקיף את עצמך באנשים טובים, ישרים ונאמנים. אנשים שיתנו את הרעיונות שלהם וידעו להעיר ולומר לך איפה טעית, כשצריך. לא להקיף את עצמך ב"יס-מנים". דבר נוסף שחשוב, הוא יצירת אווירה טובה. חשוב שאנשים יגיעו למקום העבודה שלהם בכיף ולא ירגישו שסובלים. אלו שני דברים עיקריים שחשוב שיתקיימו."

 

איך אתם בוחרים את אפיקי ההשקעה שלכם בבית ההשקעות? (אילו מניות, אג"חים..)
"זה הכל עניין של לוגיקה. אני מנסה למפות את העולם בצורה כלכלית ע"י חלוקה לסקטורים מובילים, שיש ראייה לכך שיש להם רוח גבית מהכלכלה. לאחר מכן, יש לנתב את ההשקעה דרך אותם סקטורים שלדעתך יהיו יותר טובים, תוך כדי ניתוח מאקרו-כלכלי של העולם וניתוח מיקרו-כלכלי לכלכלה המקומית בישראל. דרך ההשקעה היא בעיקר לחשוב לאן העולם הולך ומהם כיווני הצמיחה. יש להשקיע באותם מקומות ששם לדעתך יהיה ערך מוסף."

 

מבלי להיכנס לייעוץ פרטני, מהי ההערכה שלך לשווקים לקראת שנת 2019?
"מבחינת הסתכלות כללית קדימה ובמקביל לתקופה האחרונה, אנו נמצאים בתקופה ארוכה, יחסית, בה ישנה אופטימיות לגבי השווקים וזאת מסיבה אחת פשוטה והיא: כניסת סין למסחר העולמי. מאז שסין החלה לסחור, העולם החל להתרחב ונמצא בצמיחה. לדעתי, אנחנו נמצאים בתהליך שעוד לא הסתיים שבמהלכו נפגוש במשברים קטנים וגדולים כמו ב-2008, אך המגמה הבסיסית היא שישנה אמונה שהעולם צועד קדימה. העולם צומח וכתוצאה מכך, רווחי החברות עולים. זה מתבטא, בסופו של דבר, במחירי החברות בשוק.

ברור שיכול להיות פתאום איזשהו ברבור שחור, שלא חושבים עליו - ניקח לדוגמה את ה-11 בספטמבר, היום בו בבוקר אחד השוק צנח בכ-20%. לא היה ניתן לדעת שאירוע כזה הולך לקרות. לכן, יכול להיות שיגיע משבר פיננסי, כזה או אחר, בסין, אבל בגדול, אני חושב שהשווקים הם בכיוון של עלייה."  

 


 

1.   אין לבעל הרישיון עניין אישי בנושא. 
2.  שיווק ההשקעות אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

 

 

צור קשר תואר ראשון
 

מתעניינים בלימודים?

 
 *
 *
 *
 *
מתעניין בתכנית *

 
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>