מייסד ויו"ר קב' המסחר עליבאבא נפגש עם סטודנטים ובוגרים של הפקולטה לניהול

ג'ק מא, יזם טכנולוגי, איש עסקים ומייסד עליבאבא הגיע לאוני' תל אביב בכדי לקבל תואר דוקטור של כבוד ולמפגש שאלות-תשובות עם סטודנטים צעירים ובוגרים מהפקולטה לניהול ומאוני' תל אביב. פרופ' יוסף קלפטר, נשיא אוני' ת"א, הודה למא על הביקור שלו: "אמרתי למא שהסטודנטים שלנו הם הטובים בארץ, אז הפוטנציאל כאן עצום, הסטודנטים שלנו הם יזמי העתיד".

07 מאי 2018
מייסד ויו"ר קב' המסחר עליבאבא נפגש עם סטודנטים ובוגרים של הפקולטה לניהול ואוני' תל אביב
לצפייה במפגש מעורר ההשראה עם ג'ק מא באוני' תל אביב

ג'ק מא, יזם טכנולוגי, איש עסקים ומייסד קב' עליבאבא הגיע לאוניברסיטת תל אביב כדי לקבל תואר דוקטור של כבוד ולפני הטקס נפגש עם סטודנטים צעירים ובוגרי אוני' תל אביב, בניהם גם סטודנטים ובוגרים מהפקולטה לניהול ואורחי "מועדון ה-100" של הפקולטה לניהול, בו חברים ידידי ובוגרי הפקולטה, הממלאים תפקידים בכירים במשק.
ג'ק מא עלה לבמה לשיחה עם איש העסקים אמנון דיק ולענות על שאלות מהקהל והתקבל במחיאות כפיים סוערות מצד קהל הסטודנטים.

"בשנות ה-90, כשנכנסת לתחום, הוא היה בחיתוליו. מה ראית בו אז?"

"הייתי גרוע בלימודים. ניסיתי שוב ושוב להתקבל לאוניברסיטאות ובסוף התקבלתי לאוניברסיטה בעירי. שנאתי להיות מורה כי אנשים הסתכלו עליי בהתנשאות. אבל הייתי חייב לעשות את זה תקופה מסוימת כי המדינה מימנה את לימודי ההוראה שלי. נשיא האוניברסיטה שלי אמר לי 'אני יודע שתעזוב אבל אני רוצה שתבטיח לי להיות כאן עוד חמש שנים׳ והבטחתי. אחרי חמש השנים נבחרתי ע"י הסטודנטים שלי למורה הטוב ביותר. אמרתי לעצמי שכל מה שלימדתי אני יודע מספרים והחלטתי לעזוב כדי לרכוש ידע בעולם האמיתי. נסעתי לארה"ב וגיליתי את האינטרנט בסיאטל ב-1994. המילה הראשונה שחיפשתי הייתה 'בירה' ולא מצאתי שום מידע על בירה סינית. חשבתי שאם אוכל להעלות מידע על סין ועל חברות סיניות זה יהיה רעיון טוב. סה"כ חיפשתי עבודה כי לא רציתי להמשיך להיות מורה".

 

"הובלת את ההנפקה הגדולה בהיסטוריה ואחריה אמרת שעליבאבא תהפוך להיות הישות הכלכלית החמישית בגודלה בעולם"

"לא חשבתי שנהיה איפה שאנחנו היום. כשהתחלתי חשבתי שאחרי עשר שנים אחזור ללמד. היום יש לנו 17 אלף עובדים מדהימים ונתח שוק של 400 מיליארד דולר וזה בגלל שאנחנו תומכים באנשים צעירים, בנשים. אם הם יצליחו, אנחנו נצליח. אני חושב שכשיש לך יותר מ-100 מיליארד דולר הכסף הזה לא שייך לך, זו אחריות חברתית. עד היום יצרנו 33 מיליון משרות לסין ואנחנו יכולים ליצור 100 מיליון. אני לא יודע אם זה יקרה במהלך ימי חיי, אבל אנשים ימשיכו אותי ויגיעו לזה".

 

"תל אביב מדורגת כעיר החמישית בעולם במדד החדשנות. אתה מעוניין להקים נציגות מקומית כאן?
"אנחנו חושבים הרבה איפה עוד נרצה להתרחב. אחת משלוש הארצות שדיברנו עליהן זו ישראל".

 

"מה העצה הכי טובה שאתה יכול לתת לצעירים היום? "

"כל אחד שונה ומיוחד. הרבה אנשים מתלוננים היום על מחסור בהזדמנויות, גם אני התלוננתי הרבה. אל תפחדו מכישלונות ואל תתייאשו! אם יש ספר שאני רוצה לכתוב זה '1001 הטעויות של עליבאבא'. ב-70 שנה המדינה שלכם עברה כל כך הרבה חוויות קשות וזה מה שעושה אתכם מיוחדים."

 

"האם אתה שוכר עובדים בהתבסס על השכלה מסוימת? "

"לא. בשום אופן לא. אם היינו עושים את זה ג׳ק מא לא היה מתקבל לעליבאבא. כשהתחלנו היינו 18 איש, חלקם סטודנטים שלי. היום חושבים שהיינו חכמים מאוד אבל זה לא נכון - היינו אופטימיסטים ושאפתנים ולמדנו מטעויות. בגלל שהיה לנו שם מוזר אף אחד לא רצה להצטרף אלינו. האנשים האלה שחשבו אחרי חצי שנה שהם יותר חכמים מאחרים לא נשארו בחברה. אם למדת באוניברסיטה יוקרתית בבקשה תכבד את האנשים שלמדו בבית ספר פחות נחשב. ואנשים כמונו שלמדו בבית ספר פחות טוב - בבקשה כבדו את עצמכם. אנחנו עוזרים לחברות קטנות ובינוניות ואנחנו לא מאמינים בלקחת לעצמנו את הכישרונות הטובים ביותר".

 

"אתה הוכחת שלא צריך חינוך יוקרתי, האם אתה חושב שצריך לשנות את מערכת החינוך? "

"בהחלט. ב-30 השנה הבאות רובוטים יחליפו הרבה מהעובדים אבל אל תדאגו, למכונות אין לב. אנחנו צריכים ללמד את הילדים שלנו להיות יצירתיים וחדשנים יותר, הצד האנושי חשוב יותר! שימו לב לחברות שיש להן פחות מ-30 עובדים ולדור שמתחת לגיל 30, הם אלה שישנו את העולם."
 

"מה היתה העצה המקצועית הכי טובה שקיבלת? "

"השנתיים הראשונות של עליבאבא היו אסון. לא היה לנו מודל עסקי ואנשים בסין לא האמינו באינטרנט. ואז הגיע אלינו אדם מדהים שאמר לי שמה שחשוב זה האנשים שאני מעסיק והחזון. את השנים הבאות השקעתי בהכשרת צוותים. זה מה שמייחד את עליבאבא עד היום. כדי לשרוד אנחנו צריכים להיות מובלים על ידי החזון והאנשים. היום אנחנו במסחר אבל מחר? מי יודע".

 

"מה התכונה הראשונה שאתה מחפש במועמד לעבודה?"

"יש לנו הרבה משרות כי יש לנו 700 מיליון משתמשים היום. יש המון דברים שאנחנו עושים ומתמודדים איתם. ב-1996 הוזמנתי לפגישה עם מומחי אינטרנט בבייג'ינג, אז עוד לא היה אינטרנט בסין! הם הביעו כל כך הרבה דאגות אבל אף אחת לא התממשה. כל מה שהם לא דאגו לו קרה. מה שאנחנו מחפשים זה לא מומחים, אלא אנשים שמוכנים ללמוד ולהסתכן ולהיכשל".

 

אתה עומד בראש מגה-חברה, אנחנו יודעים שאתה רוקד ושר ומומחה אומנויות לחימה. מה אנחנו לא יודעים עליך?

"יש הרבה דברים שאתם לא יודעים. אני שר נהדר באמבטיה, פחות בציבור. אני אוהב לצייר, אבל לא ציור מסורתי. קיבלתי הרבה ביקורות על זה מאמנים סיניים. יש 3 ג׳ק מא, הראשון הוא זה שבדימיון של אנשים, שחושבים שהוא בן אדם מדהים. השני הוא היו"ר של עליבאבא וזו לא עבודה קלה. באתי ממשפחה ענייה מאוד ואני אוהב להתחבר לאנשים וליהנות. אני אוהב לעשות דברים שכל בחור אוהב לעשות. בגלל זה אני רוצה לפרוש מוקדם ולחזור להיות עצמי".

 

 לצפייה במפגש מעורר ההשראה עם ג'ק מא באוני' תל אביב

 

לרשימת כל החוקרים פורצי דרך, פילנתרופים ויזמים ברשימת מקבלי תארי ד"ר כבוד של אוני' ת"א לשנת 2018

צור קשר תואר ראשון
 

מתעניינים בלימודים?

 
 *
 *
 *
 *
מתעניין בתכנית *

 
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>