כנס של מכון אלרוב לחקר הנדל"ן עסק בהצעות לשינוי בגישה לבנייה לגובה בישראל

מכון אלרוב לחקר הנדל"ן בפקולטה לניהול באוני' תל אביב, בראשותו של פרופ' דני בן שחר, ערך כנס "רבי קומות למגורים בישראל – הצעות חדשות למדיניות", שהתבסס על נייר מדיניות שגובש על ידי קבוצת מחקר והציע שינויים בגישה לבנייה לגובה בישראל.

28 נובמבר 2018

מכון אלרוב לחקר הנדל"ן בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב, בניהולם של  פרופ' דני בן שחר, ראש המכון ורוית הוברפלד, מנהלת המכון, ערך כנס בנושא "רבי קומות למגורים בישראל – הצעות חדשות למדיניות", המבוסס על נייר מדיניות שגובש על ידי קבוצת מחקר, במסגרת פעילות המכון, המציע שינויים בגישה לבנייה לגובה בישראל.

בכנס "רבי קומות למגורים בישראל – הצעות חדשות למדיניות" השתתפו אנשי אקדמיה, קובעי מדיניות, אדריכלים ומתכנני ערים וממצאי קבוצת המחקר של מכון אלרוב לנדל"ן עוררו ויכוח סוער במהלכו.

 

הדיון המרכזי בכנס נסוב סביב הגישה הנהוגה היום הרואה במגדלים בעיה חברתית ואורבנית, בכך שאינם מהווים פתרון לציפוף האוכלוסייה ואינם מתאימים למשפחות עם ילדים ולמשקי בית מן המעמד הבינוני ומטה. לעומת זאת, נייר המדיניות שהוצג מציע גישה חדשה, הכוללת בנייה של מגדלים למגורים בני 30 קומות, אשר יהוו אופציה רלבנטית לא רק ל"עשירים", ושעשויים להשתלב היטב במרחב העירוני תוך שילובם של שטחי מסחר והגדלת הצפיפות באזורי הביקוש.

לדברי פרופ' דני בן שחר, ראש מכון אלרוב לחקר הנדל"ן בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב, "אנו מקדמים קבוצות מחקר במסגרת פעילות המכון במטרה לבחון נושאים בוערים כלכליים וחברתיים העומדים על סדר היום הציבורי של שוק הנדל"ן בישראל. האתגר הוא להתמודד עם תפיסות מקובעות ומושרשות ולבחון אותן בכלים אקדמיים חדשים ובחשיבה יצירתית. בתוך כך, המסקנות מלמדות שאפשר לבקר גישה קיימת ולהציע חלופות ורפורמות המציעות לבחון את הנושא בראייה חדשה ויצירתית ולהציע פתרונות שיש ביכולתם להשפיע על התפיסה המקובלת של התכנון והיישום של בנייה לגובה של מגדלי מגורים באזורי ביקוש בישראל."

אדריכלית דניאלה פוסק, יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בתל אביב, התייחסה לכך שבשנים האחרונות יש עליה דרמטית במגדלים של 21 קומות ומעלה. לדבריה, מחצית מהתוספת העתידית של הבנייה בת"א, שתיתן מענה לגידול באוכלוסיית העיר בתכנון ארוך טווח, צפויה להיות באמצעות רבי קומות ומגדלים. מבחינת המענה התחבורתי, מתוכננים עוד 3 קווי מטרו חדשים בנוסף לשלושה קווי רכבת קלה שנמצאים כבר בתכנון וביצוע. פוסק ציינה שהתכנון כיום כולל ראייה מטרופולונית כוללת של 12 הרשויות המקומיות מסביב לתל אביב.

פרופ' רחל אלתרמן, מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון וחוקרת בכירה במוסד שמואל נאמן, אשר כתבה כבר לפני 11 שנים ספר על מגדלים כושלים, הציגה התנגדות נחרצת לרבי קומות כמדיניות. אלתרמן אמרה כי מגדלים אינם מתאימים למשפחות עם ילדים וישראל שונה בדמוגרפיה ובכלכלה ממדינות כמו סין וסינגפור. טענתה, כי המגדלים מתאימים ל"קשישון העליון" במרכזי ערים בלבד.

נחשון קיויתי, הבעלים ויו"ר קבוצת ב.ס.ר, סיפר על כך שהוועדה המחוזית בירושלים אישרה השבוע לקבוצת ב.ס.ר לבנות שני מגדלים בני 30 קומות כל אחד על המגרש של שוק מחנה יהודה וכי לאור המחסור בדירות קטנות, רוב הדירות יהיו של שניים-שלושה חדרים ומעט מאד דירות גדולות יותר.

קבוצת המחקר, שגיבשה את נייר המדיניות בנושא הבנייה לגובה למגורים בישראל, כללה סטודנטים ובוגרים של הפקולטה לניהול ופקולטות נוספות באוניברסיטת תל אביב. ייחודה של קבוצת המחקר בכך שהיא משלבת בין האקדמיה לפרקטיקה.

בין המשתתפים בכנס: דורון יעקובי, עמית מחקר של מכון אלרוב, עורך דין ושמאי מקרקעין, מנחה וראש צוות קבוצת המחקר, חברת קבוצת המחקר, האדריכלית נטלי רוזין נדל, המסיימת לימודי תואר שני בארכיטקטורה באוניברסיטת תל אביב, אייל אביב, מהנדס אזרחי, בועז נוימן, כלכלן, דניאל קופל, אדריכל, דניאל רובינזון, שמאי מקרקעין ותומר שלוש, חוקר ערים.

בין המרצים והמשתתפים בפאנל בכנס: חגי רזניק, מנכ"ל משרד השיכון, נחשון קיויתי, בעלים ויו"ר קבוצת ב.ס.ר, האדריכלית דניאלה פוסק, יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בתל אביב, פרופ' רחל אלתרמן, מהטכניון ומוסד שמואל נאמן, אדריכל גיא מילוסלבסקי, אדריכל שלמה אשכול, מהנדס עיריית ירושלים, ד"ר ניר מועלם, מהטכניון והאדריכל שרון רוטברד מבצלאל. את הכנס הנחה עיתונאי הנדל"ן, עופר פטרסבורג מידיעות אחרונות ו-ynet.

לכתבה בכלכליסט

לכתבה ב-ynet

לתמונות מהכנס

צור קשר תואר ראשון
 

מתעניינים בלימודים?

 
 *
 *
 *
 *
מתעניין בתכנית *

 
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>