מפגש "מועדון ה-100" בסימן תחזית כלכלית לשנת 2018

אירוע "מועדון ה-100" של הפקולטה לניהול נערך בהשתתפות הקהילה העסקית, בכירים מבוגרי הפקולטה וידידיה. האורח המרכזי של המפגש: פרופ' וילם בויטר (Willem Buiter), הכלכלן הראשי של סיטיגרופ העולמית.

31 ינואר 2018
מפגש "מועדון ה-100" בסימן תחזית כלכלית לשנת 2018

בפתח המפגש השלישי של המועדון, שהושק לפני שנה, נשאו דברים פרופ' יוסף קלפטר, נשיא האוניברסיטה ופרופ' משה צבירן, דקאן הפקולטה לניהול, העומד בראש הפורום יחד עם זוהר זיסאפל, יזם, מייסד קבוצת רד בינת ובוגר הפקולטה.
בדברי הפתיחה אמר פרופ' משה צבירן כי "מועדון ה-100 מאפשר דיון במגמות המשפיעות על עולם הניהול, דוגמת התחזיות הכלכליות, שיש להן השפעה משמעותית על תכניות עסקיות ואסטרטגיות של חברות בכלל וחברות רב - לאומיות בפרט." פרופ' צבירן הציג למנהלים הבכירים את "חידושים בניהול"  -  כתב העת האקדמי החדש של הפקולטה, המתייחס למגמות  וחידושים בתחום הניהול  בתקופה של שינויים תכופים, וכולל מחקרים ומאמרי סקירה וביקורת על סוגיות מרכזיות בעולם הניהול.  

האורח המרכזי של המפגש פרופ' וילם בויטר (Willem Buiter), הכלכלן הראשי של סיטיגרופ העולמית, התייחס בדבריו לתחזית הכלכלית לשנת 2018 וקדימה, ואמר כי "חלק ניכר מהמומנטום בצמיחה הגלובלית הוא תופעה מחזורית ולא קבועה, ויתכן מאד שבשנת 2019 נתחיל לראות תיקון של הגל המאוד חיובי הקיים כיום במחזור הכלכלי לכיוון האטה של הצמיחה העולמית." בהתייחסו לשווקים הפיננסים, הדגיש פרופ' בויטר את החשש שלו שמחירי המניות גבוהים מידי ושקשה להצדיק אותם לפי הרווחיות העסקית הצפויה בעתיד.
 

פרופ' ליאו ליידרמן, מביה"ס לכלכלה באוניברסיטת תל אביב והכלכלן הראשי של בנק הפועלים, ניהל עם פרופ' בויטר, בסיום הרצאתו, שיח בשיתוף הקהל. פרופ' ליידרמן הציג עמדה מעט שונה והדגיש את העובדה שהגורם העיקרי שמשפיע כעת על השווקים הפיננסים, זו הריבית האפסית של הבנקים המרכזיים והזרמת הנזילות המאסיבית על ידם והוסיף ש"מכיוון שכרגע לא רואים באופק תיקון משמעותי בריביות בעולם, פרט לשתיים-שלוש העלאות ריבית בארה"ב, סביר להניח שהתנופה בשווקים הפיננסים תימשך."
פרופ' בויטר התייחס גם לנושא הביטקוין וצפה שהמטבעות הוירטואלים הפירטיים ייעלמו ויוחלפו ע"י מטבעות אלקטרוניים (e-currency), אשר יונפקו בעתיד ע"י הבנקים המרכזיים.

לסיכום ובזווית אישית, שאל פרופ' ליידרמן את פרופ' בויטר איך זה להיות נשוי לכלכלנית ועל מה הם משוחחים ביניהם. על כך ענה פרופ' בויטר שלמזלו הכלכלה היא לא עבודה אלא התחביב העיקרי שלו, כך שהוא  נהנה לשוחח עם רעייתו על נושאים כלכליים.

ד"ר יניב שני, מהפקולטה לניהול נשא הרצאה במסגרתה הציג תובנות ממחקריו העוסקים בתהליכי קבלת החלטות של צרכנים, בקשר בין רגשות והתנהגות צרכנית ובעיקר באסטרטגיה בה נוקטים צרכנים במטרה להצדיק החלטות רכישה בזבזניות. כאשר צרכן מקבל החלטה שלא תמיד נתפסת בעיניו כנכונה כלכלית, יש קשת של רגשות והתנהגויות עמם הוא מתמודד במטרה להצדיק את ההחלטה. המחקר מסייע להבנת התהליך וגורמי ההשפעה על החלטות כלכליות יומיומיות של הצרכנים. בין היתר דן ד"ר שני במחקריו העוסקים בהשפעת תחושת החרטה של  צרכנים על קניה שהתבצעה, על הצורך של אנשים להמשיך ולבדוק מחירים של המוצר או השירות גם לאחר שהתבצעה הקנייה והשפעת חוויית החרטה על רכישותיהם העתידיות. ביחד עם עמיתים למחקרו העדכני, אף מראה ד"ר שני שצרכנים, במטרה להצדיק רכישה בזבזנית, נוטים להיזהר פחות בשמירה על הטלפון הנייד שברשותם לקראת יציאה של אייפון חדש, שאינו מהווה קפיצה טכנולוגית משמעותית, כך שחלה עליה במספר הטלפונים השבורים המוצעים למכירה ברשת.
תופעה זו באה לידי ביטוי בצורה ברורה אף יותר כשמדובר בדגם אטרקטיבי עם עיצוב חדשני, שלכאורה אין הצדקה מעשית להחליפו. מנגד, כאשר המדובר במכשיר המתקדם יותר טכנולוגית, נראתה עלייה במכירת טלפונים משומשים ולא טלפונים שבורים. מאחר והצרכנים לא רוצים להיראות בזבזניים בעיני עצמם ובעיני הסביבה. ד"ר שני  מצביע על כך שלקראת יציאה של דגם אייפון חדש, ניתן לצפות  לעליה במכירת מכשירי טלפון משומשים או שבורים.

בין המשתתפים באירוע - רעיה שטראוס, אלפרד אקירוב , אמנון נויבך, גבי ואתי רוטר ,ניל קורני, עמיקם כהן, גיל שרון,  רוית בר ניב,  דני גולדשטיין, פרופ' יוסי גרוס, רו"ח יוסי פילוס, רו"ח רונן בראל, עו"ד מיה ליקוורניק, ליאון רקנאטי, יאיר סרוסי, דרור גד,  צחי וויספלד, רון פאינרו, רו"ח דגנית פלטי, רו"ח ראובן שיף, יזהר שי, יואב שלוש, אמנון דיק,  ד"ר גיורא ירון, פרופ' אורלי יחזקאל, פרופ' שי דנציגר ורבים נוספים.

צור קשר תואר ראשון
 

מתעניינים בלימודים?

 
 *
 *
 *
 *
מתעניין בתכנית *

 
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>