מדד הנדל"ן של מכון אלרוב מראה לראשונה זה שלוש שנים: עצירה במחיר המשכנתא

הרבעון השני של השנה סיפק רגיעה בעלייה המתמשכת בגובה ההחזר החודשי שנדרשים לשלם נוטלי משכנתא, כך עולה מנתוני מדד היכולת לרכוש דירה של מכון אלרוב לחקר הנדל"ן בפקולטה לניהול. זאת בזכות ירידה קלה בריבית המשכנתאות וכן בשל עלייה מתונה יותר במחירי הדירות.

02 אוקטובר 2017
מדד הנדל"ן מראה לראשונה זה שלוש שנים: עצירה במחיר המשכנתא

מדד היכולת לרכוש דירה נערך על ידי מכון אלרוב לחקר הנדל"ן בפקולטה לניהול באונ' תל אביב, בראשות ד"ר דני בן שחר. המדד משקלל את מחירי הדירות, הכנסת משקי הבית ואת הריבית על המשכנתאות, ובסופו של דבר מייצר אומדן של ההוצאות הנדרשות כיום מעשירוני הביניים (6 עד 8) בבואם ליטול משכנתא לרכישת דירה.

מנתוני המדד עולה כי ההחזר החודשי של רוכשי דירות ארבעה חדרים נעצר ברבעון השני של השנה על 8,100 שקל בממוצע; עם זאת, ההון העצמי הנדרש כדי לרכוש דירה עלה ב־18%. בבחינה של היקף ההון העצמי הנדרש לצורך רכישת דירה עולה מהמדד כי ההון העצמי הממוצע שנדרשו לשלושת העשירונים (6 עד 8) עמד על 915 אלף שקל. עלייה של 2.1% לעומת עלייה של 2.7% ברבעון הקודם.

לדברי ד"ר דני בן שחר, הנתונים תואמים את המגמה הכללית של קיפאון בשוק הדיור. לפי הממצאים, ההחזר החודשי הנדרש בממוצע נותר על כ־8,100 שקלים, בדומה לרבעון הראשון ל־2017. זו הפעם הראשונה, מאז סוף 2014, שבה לא חלה עלייה בגובה ההחזר החודשי הנדרש, לאחר שבמהלך כמעט שלוש השנים שחלפו מאז חלה עלייה של כ־26% בגובה ההחזר הנדרש.

לקריאת הכתבה בכלכליסט

צור קשר תואר ראשון
 

מתעניינים בלימודים?

 
 *
 *
 *
 *
מתעניין בתכנית *

 
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>