פרופ' (אמריטוס) יהודה כהנא, קיבל בסוף השבוע שעבר את פרס מפעל החיים ע"י איגוד האקטוארים

פרופ' כהנא קיבל את הפרס על פעילותו הענפה והעשירה במשך עשורים רבים ועל תרומתו המקצועית, החינוכית והמחקרית הראויה לציון ויוצאת הדופן.

פרס זה ניתן לראשונה לרגל 75 שנה ליום הקמת האיגוד לאקטואריה בישראל. אין זו הפעם הראשונה שמאז זוכה כהנא במעמד של פרס מפעל החיים: הוא זכה ב- 2011  בפרס היוקרתי העולמי "המייסדים של ענף הביטוח", מטעם האגודה הבינלאומית לביטוח - פרס שניתן כל שנה לתחום ניהול הסיכונים והביטוח. באותה שנה זכה גם בהוקרת ענף הביטוח הישראלי.
פרופ' כהנא חבר בנשיאות האקדמיה העולמית לאומנויות ולמדע, ומתוקף מעמד זה נבחרה האקדמיה לייעץ לאו"ם (יתר האקדמיות הן לאומיות).

 

פרופ' כהנא הוא דמות משפיעה בענף הביטוח ובמקצוע האקטואריה, כהוגה מכונן, מחנך וחוקר ביטוח בולט, יזם (בתחומים אקדמיים, ביטוחיים וטכנולוגיים כאחד) וכיועץ לחברות. הוא חלוץ בעל שם בינלאומי של תפיסות ורעיונות חדשים, ודורג בין החוקרים הפוריים ביותר בתחום הביטוח. הקריירה האקדמית של כהנא נמשכת כבר כ- 60 שנה, בתחומי הכלכלה, סטטיסטיקה, אקטואריה, ניהול סיכונים וביטוח, מחשבים, ותכנון לטווח ארוך וחיזוי טכנולוגי, הסיכונים הסביבתיים.

 

בתחום החינוך: מאז 1977 חלק מהפקולטה לניהול ע"ש קולר. במסגרת זו, ניהל את מגמת הסיכונים והביטוח שהייתה היחידה בישראל במשך שנים רבות, היה במשך כעשרים שנה המנהל של מרכז ארהרד למחקר וללימודי ביטוח, ריכז את לימוד האקטואריה 1977-1979, שהיה קורס יחיד, עד שהוקמה תוכנית אוני' חיפה בשנות ה-2000. בנוסף, עמד בראש ל.ה.ב (לימודי הכשרה בניהול), תכנית שהכשירה מנהלים לתפקידי ניהול, ועמד בראש המכון לעסקים והסביבה בהשתתפות הפקולטה לניהול, הפקולטה למשפטים, החוג לכלכלה, ובי"ס פורטר – בי"ס רב-תחומי בנושא קיימות הראשון בתחומו בישראל.

פרופ' כהנא לימד באוניברסיטאות רבות וחשובות, ביניהן האוניברסיטה העברית, פלורידה, טורונטו, וורטון באוני' פנסילבניה, וטקסס וכיהן כדקאן המייסד במכללה לביטוח. בנוסף, היה מעורב בהקמת קבוצות אקטואריות בישראל, פורטוגל ובמדינות ברית המועצות לשעבר ואירגן כנסים, כמה מהם בינלאומיים, והשתתפו בהם כמה מטובי האקטוארים בעולם. עמד בראש ועדת התכנית לאגודת האקטוארים בעולם לביטוח כללי (בת"א  1986 ). הציג מאות הרצאות במגוון רחב של פורומים. פרסם ספרים (בנושאי פנסיה וביטוח חיים, ניהול סיכונים לחברה ולפרט) ומאמרים רבים.

 

מחקר וישומים:

  • הרחבה של המודלים של מרקוביץ ושארפ (שזכו לפרסי נובל בשנת 1990). אחד מחידושיו: מודל להלימות ההון. המודל היה הבסיס לקידום ה- ERP התוכנה לניהול סיכונים.
     
  • היה חלוץ בפיתוח של טכניקות רגרסיה מרובות, ואחר כך חלוץ בכריית מידע, להכנת תעריפים בביטוח כללי. היה חלוץ יחד עם בן זנווירט בפיתוח שיטות חדשות להערכת הרזרבות בביטוח כללי המבוססות על כלים סטטיסטיים.
     
  • פיתוח שיטות חדישות של הגנת נזקי טבע בחקלאות. והביא למדינות דרום ומרכז אמריקה עליה משמעותית בתפוקה ויצור המזון. סייע לפיתוח ביטוח המשנה בתחום זה.
     
  • היה בין היוזמים של תוכניות פנסיה חדשות שאינן איגודיות עבור חלקי אוכלוסייה גדולים. כהנא היה שותף-מייסד ובעלים של קרן הפנסיה המאוזנת המנוהלת הראשונה. הרעיון
  • הועתק על ידי קרנות אחרות, ואומץ על ידי המפקח על הביטוח כמודל המוביל לרפורמת הפנסיה שלאחר 1995 בישראל. זה הביא לתנועה עצומה להגברת החיסכון הפנסיוני, גודלו של השוק הזה כיום הוא טריליוני ₪.
     
  • היה בין הכוחות המניעים מאחורי הרפורמה הישראלית של 1975 בביטוח חובה ללא אחריות והיה לקביעת התעריפים עד שנת 2002.
     

בין היתר עסקו מחקריו, והביאו לתוצאות משמעותיות בעניינים של חוק בריאות, אינפלציה ושינוי של שער החליפין על חברות ביטוח ועל חוזי ביטוח, על רעידות האדמה, על מערכות מוניטריות אחרות (קריפטו), ועוד נושאים רבים.

פרופ' כהנא עוסק גם בפעילות עסקית, והקים והשקיע בחברות כגון יועצים לניהול סיכונים (החברה הראשונה בארץ), המימד הרביעי, איתוראן, פנגו, שלוש חממות טכנולוגיות ועוד. בשנים האחרונות, פרופ' כהנא עוסק בהעברת ארגונים ועסקים לפעילות שמותאמת למאבק במשבר האקלים, והקים את חברת לאתחול ולשגשוג ( YKCenter) הפועלת למען מטרה זו.

פרופ' כהנא מוסר בנושא הסביבתי הקרוב לליבו:"במהלך ההתקדמות לעבר צמיחה כלכלית, התעלמנו מדברים חשובים כמו החברה והסביבה. כנראה שנצטרך "לאתחל" את המערכת. בשנים אלה אנו מפתחים מודלים שעשויים לפתור את בעיות העולם, על ידי גיוס משאבים עולמיים בשווי טריליוני דולר מדי שנה לשם טיפול בבעיות הסביבתיות והחברתיות, במקביל לכך לבסס היכולת של הדור העתידי לקבל פנסיה."
 

פרופ' כהנא הינו דמות בעל השפעה ייחודית על ענף הביטוח במקצוע האקטואריה, דורג בין החוקרים הפוריים ביותר בתחום הביטוח לאורך שנים רבות, וחלוץ בעל שם בינלאומי של תפיסות ורעיונות חדשניים, ואנו גאים בו מאוד.

 

תגובת פרופ' כהנא לזכייה:"תודה רבה! ההתמקדות בעבודות עם יישומים מעשיים נתנה לי את ההזדמנות לתרום את חלקי הצנוע להתפתחות העולם שלנו. במהלך ששת העשורים המדהימים ביותר של ההיסטוריה האנושית! זה ממלא אותי בסיפוק, שתרמתי לטובה לחייהם של מאות מיליוני אנשים ברחבי העולם."

צור קשר תואר ראשון
 

מתעניינים בלימודים?

 
 *
 *
 *
 *
מתעניין בתכנית *

 
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>