רכישת דירה הפכה ב-2016 לבלתי ריאלית לחלוטין לרוב משקי הבית

מדד הנדל"ן, בראשות ד"ר דני בן שחר ממכון אלרוב לחקר הנדל"ן בפקולטה, מציג את המציאות המסוכנת של שוק הדיור. הזינוק במחירי הדיור ובריבית המשכנתאות הזניקה בכ-26% את ההון העצמי הדרוש לרכישת דירת 4 חדרים, לסכום בלתי נתפס של כ-880 אלף שקל.

26 מרץ 2017
ד"ר דני בן שחר ממכון אלרוב לחקר הנדל"ן בפקולטה

מדד יכולת רכישת דירה בישראל של מכון אלרוב לחקר הנדל"ן בפקולטה לניהול, בראשות ד"ר דני בן שחר, בוחן את יכולתם של משקי הבית לרכוש דירה בת 4 חדרים בערים שונות בישראל. המדד מתבסס על ניתוח סטטיסטי של נתוני עסקאות הנדל"ן, המפורסמים ע"י רשות המיסים בישראל, נתוני הכנסה של משקי בית, המפורסמים על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ונתוני הריבית על המשכנתאות, המפורסמים על ידי בנק ישראל.

ד"ר דני בן שחר, ראש מכון אלרוב לחקר הנדל"ן, מציג במדד היכולת לרכישת דירה: רכישת דירה הפכה ב-2016 לבלתי ריאלית לחלוטין למרבית משקי הבית. במיוחד באזורי הביקוש במרכז הארץ וירושלים. פעולת המלקחיים של הזינוק במחירי הדיור ובריבית המשכנתאות הזניקה בכ-26% את ההון העצמי הדרוש לרכישת דירת 4 חדרים, לסכום בלתי נתפס של כ-880 אלף שקל.

המדד, שמתפרסם ב'כלכליסט' מדי רבעון מזה שנתיים, מציג את המציאות המסוכנת של שוק דיור חצוי. תכנית מחיר למשתכן מצליחה עדיין להפיח תקווה בקרב עשרות אלפי זוגות צעירים הממתינים בסבלנות לדירה, אך בינתיים שאר השוק בורח למחוזות המנותקים מהיכולת הכלכלית של השכירים בישראל. בעוד מחיר למשתכן מתקדמת בעצלתיים, הפער בין ההנחה שהיא מבטיחה של כ-20% ממחיר לדירה, לבין מחיר השוק החופשי ועלות המשכנתא עלול להפוך לתהום שאליו יקרסו משקי בית רבים ואולי גם שוק הנדל"ן.

המבחן הנוסף במדד בודק מהו ההון העצמי שמשפחה צריכה להביא כדי שהחזר המשכנתא, שאותה היא לוקחת ל-20 שנה, יעמוד ברף המומלץ של 30% מההכנסה.

בממוצע ארצי, מתברר שכדי לקנות דירת 4 חדרים ממוצעת, העשירון השישי צריך הון עצמי של מיליון שקל כדי לעמוד בתנאים שנבדקו. זהו זינוק של 17% לעומת ההון שמשק בית מהעשירון השישי היה צריך להביא ברבעון האחרון של 2015, כ-856 אלף שקל.

קראו את הכתבה המלאה שפורסמה בכלכליסט

 

צור קשר תואר ראשון
 

מתעניינים בלימודים?

 
 *
 *
 *
 *
מתעניין בתכנית *

 
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>