לקנות בית, או לשכור? זאת השאלה

הפודקאסט הכלכלי "חיות כיס" בודק מי יוצא יותר מורווח: אדם שרכש בית או אולי דווקא זה שהמשיך לשלם שכירות, בהשתתפות ד"ר דני בן שחר, ראש מכון אלרוב לחקר הנדל"ן בפקולטה לניהול.

14 אוגוסט 2017

מי יוצא יותר מורווח: אדם שרכש בית או אולי דווקא זה שהמשיך לשלם שכירות? השאלה הזו עמדה במרכז פרק הפודקאסט הכלכלי בו השתתפו ד"ר דני בן שחר, ראש מכון אלרוב לחקר הנדל"ן בפקולטה לניהול והעיתונאים הכלכליים, שאול אמסטרדמסקי והילה וייסברג.

שאול: "דני בן שחר עשה חישוב שכמעט אף אחד לא עושה. אלא אם הוא כלכלן. בן שחר, ראש מכון אלרוב לחקר הנדל"ן בפקולטה לניהול, בדק את הדבר הבא. נניח שלי ולהילה יש את אותו סכום בבנק. 210 אלף שקל. ונניח שאני משקיע את הכסף בשוק ההון - דבר שבאמת עשיתי והילה מחליטה לשים את הכסף בדירה הראשונה שלה, ארבעה חדרים. דבר שהיא באמת עשתה. במקביל, אני משלם שכירות והיא משלמת משכנתא של 70% מימון. אחרי 20 שנה - מי מאתנו ייצא עם יותר כסף בכיס?"

הילה: "טוב, הממצאים בידיי. אתה רוצה שאתחיל עם הבשורות הטובות או הרעות?"

שאול: "הרעות."

הילה: "אז הבשורות הרעות הן שלפי המבחן הזה, אם שנינו היינו מתחילים לפני 20 שנה עם 210 אלף שקל בכיס ואני הייתי מוכרת את הדירה שלי היום ומחסלת את מה שנשאר מהמשכנתא, אז לי היו בכיס מיליון ו-260 אלף שקל ולך היו רק 735 אלף שקל. וזה אם היית משקיע בשוק ההון במסלול מסוכן יחסית, של מניות בלבד."
 

שאול: "נהדר. והטובות?"

הילה: "הטובות הן, שאם היינו מסיימים את ההשוואה לפני עשר שנים, אז אתה היית מנצח אותי, כי לך היו בכיס יותר מ-682 אלף שקל ולי היה פחות או יותר את אותו הסכום שאתו התחלתי. כלומר, הרבה הרבה פחות ממך."

שאול: "איך זה יכול להיות?"

הילה: "זה יכול להיות, כי מ-1998 עד 2007 שוק הנדל"ן בישראל דשדש. זה קרה אחרי גל העלייה הגדול של תחילת שנות ה-90, שהביא את הממשלה להתחיל לבנות דירות לעולים בקצב מטורף. כל כך מטורף שבנו יותר מדי דירות, יותר מהביקוש, עד שהמחירים התחילו לרדת. בתק' הזו מחירי הדירות בישראל נשחקו ריאלית, כלומר - יוקר המחיה עלה יותר ממחירי הדיור. מצד שני, שוק ההון דווקא זינק בתקופה הזו."

ד"ר דני בן שחר: "הזיכרון הוא זיכרון קצר. אם תסתכלי על מה היה במדיה, על מה דיברו בין 2000-2007, כל הדיון הזה על שוק הנדל"ן לא היה קיים. אם תסתכלי מה קרה בחיפה בשנים 2000-2007 - המחירים לא רק שלא עלו, הם נומינלית ירדו."

הילה: "אבל מ-2007, במקביל להתרסקות של שוק ההון, הנדל"ן בישראל התחיל לנסוק בצורה מסחרחרת ואת העלייה המטאורית הזו אפילו טובי הכלכלנים בישראל לא הצליחו לחזות. לכן, מי שהיה המבוגר האחראי לפני עשור ועשה את מה שבתי ההשקעות והכלכלנים המליצו אז לעשות עם כסף פנוי - כלומר, לשים אותו בבורסה, לא בנדל"ן - פשוט אוכל היום את הלב. מה שאומר שהתשובה לשאלה - מה יותר משתלם, שכירות או בית? - היא די פשוטה: תלוי. תלוי מתי אתם עושים את זה. תלוי על איזו תקופה מסתכלים."

להאזנה לפודקאסט – האזנה נעימה 
אם יותר נוח לכם לקרוא להלן גרסת הטקסט (תמלול הפודקאסט) 

צור קשר תואר ראשון
 

מתעניינים בלימודים?

 
 *
 *
 *
 *
מתעניין בתכנית *

 
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>