חוקרי הפקולטה גילו האם פייסבוק הופך אותנו לפחות מאושרים ומדוע?

מחקר חדש, ראשון בסוגו, המשתמש בניסוי טבעי לבחינת ההשפעה המצטברת של פייסבוק על האושר של משתמשיה, הצליח לענות על השאלה הקשה.

06 אפריל 2017

כיצד השימוש בפייסבוק פוגע באושר של המשתמשים ברשת החברתית? חוקרים מהפקולטה לניהול טוענים שהבעיה אינה קנאה בחברים ברשת החברתית, אלא עצם העיסוק המוגבר בה והצורך בהשוואה לאחרים, מה שפוגע בדימוי העצמי.

 

מחקר חדש, ראשון בסוגו, המשתמש בניסוי טבעי לבחינת ההשפעה המצטברת של פייסבוק על האושר של משתמשיה, הצליח לענות על השאלה הקשה: האם פייסבוק הופך אותנו לפחות מאושרים, ומדוע?  ד"ר אילה ארד, חוקרת בתחום הכלכלה ההתנהגותית וד"ר אוהד ברזילי, חוקר בתחום ניהול טכנולוגיה ומערכות מידע מהפקולטה לניהול, יחד עם הסטודנטית מעין פרצ'יק, גם היא מהפקולטה לניהול, גילו שהבעיה אינה קנאה בחברים ברשת החברתית, אלא עצם העיסוק המוגבר בה והצורך בהשוואה לאחרים, מה שפוגע בדימוי העצמי.   

"במחקרים קודמים, המסקנה היתה שאנשים בפייסבוק מציגים את עצמם כמוצלחים, ולכן אתה מקנא בהם", מסביר ד"ר אוהד ברזילי, "אבל זה לא ככה. הערכה הסובייקטיבית של הנשאל לגבי השאלה אם למכריו יש חיים מוצלחים יותר או פחות אינה תלויה בסוגיה אם הוא משתמש בפייסבוק. עצם העיסוק המוגבר בהשוואה חברתית, ואולי הצורך להשוות לאחרים, הוא שגורם לירידה באושר. על פניו, נראה שפייסבוק באה לעזור לשתף מידע ולהחליף חוויות. כביכול, התמיכה החברתית והאהדה אמורות לשפר את האושר. אבל גילינו, אולי מכיוון שפייסבוק נותנת את כל המידע בפרצוף, שהאפקט הוא דווקא אפקט שלילי של תחרותיות, שיכול להוביל לפגיעה באושר. זה לא שמשתמשי פייסבוק באמת חושבים שחיי המשתמשים האחרים הם רק דבש ופעמונים בגלל התמונות מהחופשה, פרסים והצלחות. אנשים יודעים שאף אחד לא מספר על הכישלונות שלו, שהנטייה היא להמעיט באירועים שליליים ולהרבות ולהדגיש אירועים חיובים. אך עצם ההשוואה והעיסוק המוגבר בה הם שאחראים לירידה באושר".

 

לקריאת הכתבה על המחקר בכלכליסט

ד"ר אוהד ברזילי מסביר על המחקר בתכנית ' לונדון את קירשנבאום' בערוץ 10

צור קשר תואר ראשון
 

מתעניינים בלימודים?

 
 *
 *
 *
 *
מתעניין בתכנית *

 
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>