ד"ר אילה ארד מסבירה על הזווית הפסיכולוגית של תורת המשחקים

יצאנו מהאקדמיה, בשיתוף פעולה עם wize, עם הרצאה מרתקת של ד"ר אילה ארד בנושא: כיצד אנחנו מקבלים החלטות? הזווית הפסיכולוגית של תורת המשחקים בשווקים תחרותיים.

21 אוגוסט 2017
ד"ר אילה ארד מסבירה על הזווית הפסיכולוגית של תורת המשחקים

במסגרת סדרת ההרצאות 'ניהול על הבר' התקיימה הרצאה, בבר טיילור מייד בתל אביב, של ד"ר אילה ארד, חוקרת ומרצה לכלכלה התנהגותית בפקולטה לניהול, בנושא: כיצד אנחנו מקבלים החלטות? הזווית הפסיכולוגית של תורת המשחקים. זאת במסגרת הפעילות של הפקולטה לפגוש את הצעירים ולשתף במידע המסייע בקבלת החלטות חשובות לניהול החיים המקצועיים והאישיים, בתחומים שונים.

ד"ר אילה ארד הסבירה במפגש שתורת המשחקים היא לא משחק אלא אוסף כלים וצורת חשיבה שיכולים לסייע לקבלת החלטות בעסקים ובשוק ההון. בכלל זה בשווקי המניות, בתמחור מוצרים, במכרזים, בחלוקת תקציבים, במחקר ופיתוח, בשיווק, בהחלטה על פרויקטים, בהקצאת משאבי כוח אדם, החלטה על מוקדי הגנת סייבר ואבטחת מידע ועוד. למעשה, כמעט בכל אינטראקציה כלכלית בשווקים תחרותיים, בהם מתחרים על אותם שווקים עם מוצרים דומים, מול אפשרויות פעולה מגוונות אך משאבים מוגבלים.

הרצאתה של ד"ר אילה ארד עסקה בכך שחשיבה אסטרטגית חשובה בוודאי למנהלים ולמקבלי החלטות, אך למעשה עוזרת לכולנו בכל סיטואציה אסטרטגית בה ישנו ממשק בין מספר מקבלי החלטות והתוצאה, מבחינת מקבל ההחלטות, תלויה לא רק בהחלטתו אלא גם בהחלטות האחרים.
המשתתפים הופתעו לשמוע שתורת המשחקים ישימה לא רק בעסקים ובשוק ההון, אלא גם בתכנון מהלכים אסטרטגיים בתחומים נוספים. לדוגמא בפוליטיקה, אופן הקצאת תקציב הקמפיין במדינות השונות במירוץ לנשיאות בארה"ב הוא בעל משמעות להצלחה בקלפי. בענפי ספורט שונים, הערכת פעילות היריב בתחרות היא קריטית ליכולת להשגת  ניצחון. המפתח להצלחה ביישום תורת המשחקים הוא שאין לפעול לפי התחושה האישית והאינטואיטיבית, אלא לקבל החלטות עפ"י הערכת הזווית הפסיכולוגית, לגבי אופן הפעולה של המתחרים.

בסיטואציות של הקצאת משאבים בין משימות או ״חזיתות״ שונות בתחרות, כדאי להתייחס למספר מימדים של האסטרטגיה. לדוגמא, עדיף לא לחלק המשאבים בצורה שווה אלא להתמקד במספר חזיתות ולבצע חלוקה שמאפשרת יתרון תחרותי על פני היריב. כמו כן, לסדר חלוקת המשאבים ישנה משמעות רבה. 
הבנת שיווי משקל כלכלי הוא נושא מרכזי בתורת המשחקים, אבל במקרים רבים אינו מנבא התנהגות אנושית ולכן המעניין הוא להבין כיצד באמת מתקבלות החלטות במקרים אלו. יש כאלה הפועלים אינטואיטיבית ויש כאלה המקדישים זמן וחשיבה לביצוע מהלכים אסטרטגיים. עם זאת, אין לפעול רק לפי הספר אלא להעריך בכל זירה  את הסיכונים, כדי לא ליפול למלכודת של "נפגעי תורת המשחקים", המכירים את הכללים, אך אינם פועלים בהתאם להערכת הזירה המסוימת של התחרות. כך, חשיבה מתוחכמת לא בהכרח מביאה לתוצאות טובות יותר, אלא אם יודעים להתאימה  לסיטואציה הנקודתית.

לפני המפגש, הוזמנו המשתתפים להתנסות במשחקים אסטרטגיים מקוונים, ולזוכים הוענק הספר "אגדות הכלכלה" של פרופ' אריאל רובינשטיין מאוניברסיטת תל אביב בעריכתה המדעית של ד"ר אילה ארד, שותפתו למחקרים רבים בתחום תורת המשחקים.

מפגשי 'ניהול על הבר' של הפקולטה לניהול הושקו במפגש הראשון בנושא שוק הדיור הישראלי, במסגרתו ד"ר דני בן שחר, מרצה בכיר העומד בראש מכון אלרוב לחקר הנדל״ן בפקולטה לניהול, הסביר למשתתפים מהם החסמים בקניית  דירה בת"א  ומהם המדדים הבוחנים את היכולת לרכוש דיור בישראל. במפגש נוסף, ד"ר דייבי דישטניק, חוקר ומרצה למימון וחשבונאות בפקולטה הרצה בנושא:  "למה השקעות פיננסיות צריכות לעניין דווקא את הצעירים?"
סדרת המפגשים 'ניהול על הבר' ממשיכה במהלך שנת הלימודים, החל מנובמבר 2017, בשיתוף Wize  - ארגון חברתי הפועל לקידום מדע, תרבות, ידע וטכנולוגיה לקהל הרחב תוך שילוב תוכן ובילוי.

לתמונות מהרצאתה של ד"ר אילה ארד

צור קשר תואר ראשון
 

מתעניינים בלימודים?

 
 *
 *
 *
 *
מתעניין בתכנית *

 
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>